söndag 26 april 2009

Möbelhandling under tidspress

Hemma igen från en intensiv helg i Chiang Mai. Micke hämtade oss från flyget och berättade vart vi skulle åka. Hyrde en moppe och åkte dit. Den eftermiddagen gick åt till att hitta ett företag som till ett bra pris kunde ta allt till Sverige. Vi hade bara någon timme på oss innan dom stängde. Stänger kl. 17.oo. Rena Sverigetider!!

Begav oss iväg på lördagen för att jaga möbler. Detta är Thailands näst största stad. De mesta i möbelväg som tillverkas i Thailand kommer härifrån. Ni förstår att det finns en hel del. Insåg att det inte var någon idé att åka runt till olika platser för bara det skulle ta en hel dag. Vi åkte till ett ställe som Micke hade rekommenderat. Jakten kunde börja.

36 grader varmt. Riktigt hett, luften stod stilla. Två väldigt starka viljor under tidspress. Ni förstår själva. Det var hektiskt. Inte frågan om att fundera och komma tillbaka. Hittade du någonting du gillade var det bara att slå till. Men vare sig jag eller Pierre är några funderare. Vi såg direkt om det är någonting vi ville ha. Jag fokuserade på möbler till hemmet och valde ut det. Pierre tog hem lite saker som man kan sälja. Fick med allt det vi hade planerat att köpa. Jag hade kunnat köpa hur mycket som helst. 15 min innan affärerna stängde såg vi ett ställe med utemöbler. Köpte det och hann med att hitta en säng till Victor på en annan affär. Kommer knappt ihåg vilka utemöbler jag valde. Vi pekade, prutade och bad dem fixa allt medans vi tog moppen och åkte vidare inom orådet. När kl. var 17.00 åkte vi runt och försökt hitta tillbaka till alla olika ställen, betalade och hämtade upp alla kvitton. Dom håller öppet om dom väntar på betalning. Bolaget som ska skicka allt var snälla och höll öppet en timme extra. När vi var på väg hem kom vi på att Pierre köpt några lampor han glömt hämta upp. Som tur var hade dom fortfarande öppet och stod och väntade på oss.

Ingen riktig mat på hela dagen men en hel del dricka. Vi gick båda på ren adrenalin. För vissa är detta en mardrömsdag men för mig är det ren lycka. Det finns inget bättre. Pulsen, värmen, snabba beslut, letandet och känslan av att man hittar något riktigt bra är helt underbar. Pierre frågade om inte matsalsmöbeln skulle ta för mycket plats. Jag ville ha den och då får den plats. Man kan alltid möblera om. Likaså med utemöblerna. Då var det väldigt stressigt, hålla på och ta tid för att se sådant. Jag måttade lite snabbt med ögonmåttet och bestämde att dom skulle få plats.

Hann tyvärr inte se så mycket av Chiang Mai men allt var väldigt billigt mot Phuket och det verkar vara en väldigt trevlig stad. Är lite besviken över att det inte blev någon nattmarknad. Hade velat sett den och kolla efter smycken. Nästa gång ska vi stanna längre. Mamma du hade älskat det!!

2 kommentarer:

Storasyster sa...

Jag blir avundsjuk, på riktigt när jag läser det här :D..

Klart vi hittar något lugnt, och lagom brusigt ställe för oss mammor i sommar :)

Monica sa...

Det låter som att ni hade en härlig utflykt!